05 آوریل

آدنومیوز رحمی چیست ؟

آدنومیوز رحمی حالتی است که در آن خانم ها دچار عادت دردناک و اغلب با میزان زیاد می شوند. این افراد معمولاً رحمی بزرگ تر از افراد نرمال دارند. در این بیماری در حقیقت سلول های پوشاننده لایه داخلی رحم که آندومتر نامیده می شود، در داخل عضله رحم کاشته می شوند و در آنجا جزایری از سلول های آدنومتری تشکیل می دهند، لذا در هر دوره قاعدگی این جزایر دچار تخریب شده و از آنجا که در لابه لای عضلات رحم هستند و راهی به بیرون ندارند باعث دردناک شدن عادت می شوند، همچنین رحم نرم و بزرگ می شود.

آدنومیوز رحمی گاهی به تنهایی و گاهی همراه با آندومتریوز وجود دارد.

علائم آدنومیوز چیست ؟

1. عادت دردناک
  2. خونریزی شدید قاعدگی
  3. درد زیر شکم

آدنومیوز

آیا در صورت وجود این علائم به پزشک مراجعه کنم ؟

بله – در صورت وجود این علائم برای تصمیم گیری جهت درمان مراجعه کنید.

آیا آزمایشی برای تشخیص مورد نیاز است ؟

ممکن است هیچ کدام از آزمایش های درخواستی باعث تشخیص اطمینان بخش این تشخیص نشوند. ولی اقدامات تشخیصی که معمولا برای تشخیص این مشکل انجام می شود در مرحله اول سونوگرافی و سپس MRI می باشد، که در آن ها بزرگ شدن رحم به طور کلی یا وجود غدد آندومتری در داخل عضله رحم نشان داده می شود.

آدنومیوز چگونه درمان می شود ؟

درمان اصلی آدنومیوز برداشتن رحم یا هیسترکتومی است، ولی گاهی برای کنترل علائم آن مانند خونریزی های شدید می توان از درمان دارویی به شرح ذیل استفاده کرد :

IUD:

آیودی هاوسایل داخل رحمی هستند که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند، ولی IUD هایی که به منظور کنترل خونریزی در این بیماران استفاده می شوند، IUD های ترشح کننده هورمون پروژسترون هستند که با تغییراتی که در لایه داخلی رحم ایجاد می کنند باعث کاهش میزان خونریزی می شوند.

تخریب آدنومتر

دراین روش جراحی، باتخریب لایه داخلی رحم خونریزی کاهش میابد.

عمل بستن شریان رحمی بوسیله ایجاد لخته ( آمبولیزاسیون ) در این روش در حقیقت با بستن شریان رحمی با مواد خاص باعث می شوند خونرسانی به جسم رحم کم شده و در نهایت خونریزی کم شود.

درمان هایی که برای کاهش درد توصیه می شود :

• دارو های ضد درد مانند ایبوپروفن
  • قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی
  • دارو هایی که باعث عدم ساخته شدن هورمون های تخمدان شده و شرایط شبیه به یائسگی ایجاد می کنند. ( با توجه به عوارض این دارو ها و ایجاد شرایط یائسگی این دارو ها فقط در افرادی تزریق می شوند که سنشان بالا است و حول و حوش یائسگی قرار دارند.)

اگر قصد بارداری داشته باشم کدام یک از درمان ها را باید انجام دهم؟

اگر قصد بارداری دارید شما نباید تحت تخریب آندومتر، برداشتن رحم و بستن شریان رحمی قرار بگیرید و باید با مشورت با پزشک سایر روش های درمانی برای شما انجام شود.

پنج × یک =

Call Now Buttonتماس با دکتر