Warning: get_current_user() has been disabled for security reasons in /home/drnedaka/public_html/wp-content/plugins/wp-letsencrypt-ssl/freemius/includes/class-fs-logger.php on line 89

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/drnedaka/public_html/wp-content/plugins/wp-letsencrypt-ssl/freemius/includes/class-fs-logger.php:89) in /home/drnedaka/public_html/wp-includes/functions.php on line 6029
استفراغ شدید بارداری | متخصص زنان ، زایمان و نازایی | دکتر ندا کاظمی
07 مه

استفراغ شدید بارداری

استفراغ شدید بارداری چیست ؟

استفراغ شدید بارداری Hyperemesis gravidarum استفراغ مکرر در مادران باردار است و شبیه بیماری صبحگاهی بارداری است ولی بسیار شدید تر از آن است و معمولاباعث کاهش وزن بیشتر از 5 درصد می شود و بیشتر افراد دچار علائم کم آبی بدنی و کاهش ویتامین های بدنی می شوند.

بیماری صبحگاهی همان تهوع و استفراغ دوران بارداری است که در اکثر بیماران باردار دیده می شود و با اینکه صبحگاهی نامیده می شود ولی می تواند در هر ساعت روز اتفاق بیوفتد.

استفراغ شدید بارداریعلائم استفراغ شدید بارداری چیست ؟

مادرانی که دچار استفراغ شدید بارداری هستند هر روز مکرراً دچار استفراغ می شوند که باعث از دست رفتن آب بدن و کاهش وزن می شود که باعث بدحالی مادر و به علت تجمع بعضی مواد مضر در بدن مادر گاهی باعث آسیب جنینی می شود. لذا لازم است برای جلوگیری از این عوارض مادر به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد.

بعضی از علائم کم آبی بدن عبارتند از :

• ادرار کمتر از حد معمول
  • داشتن ادرار زرد تیره
  • احساس سرگیجه حین ایستادن
  • کاهش وزن

تهوع و استفراغ معمولا در طی دو تا سه ماه اول بارداری شروع می شود و از هفته شانزدهم یا اواسط دوران بارداری رو به بهتر شدن می رود ولی بعضی از خانم ها تا اواخر بارداری دچار این مشکل هستند.

از کجا می توانم بفهمم که دچار استفراغ شدید بارداری هستم یا نه ؟

در این مورد می توانید به پزشک مراجعه کرده تا پزشک با معاینات و مشاهده علائم شما تشخیص دهد که شما مبتلا به این مشکل هستید یا نه و نیاز به بستری و درمان دارید یا خیر.

آیا آزمایشی برای تشخیص این مشکل وجود دارد یا نه ؟

بله – برای تشخیص این مشکل و درجه شدت آن و همچنین برای تشخیص بیماری هایی که ممکن است با تهوع و استفراغ همراه باشد و با این مشکل اشتباه شود لازم است آزمایش ها و ارزیابی هایی صورت

گیرد، این آزمایشها عبارتند از:

1. آزمایش خون
  2. آزمایش ادرار
  3. سونوگرافی از لحاظ وجود جنین

استفراغ شدید بارداریآیا می توانم کاری کنم که احساس بهتری داشته باشم ؟

• به محض اینکه گرسنه می شوید یا قبل از گرسنه شدن غذا بخورید.
  • وعده های غذایی سبک و کم حجم داشته باشید. بهترین ترکیب غذایی که می توانید استفاده کنید غذا هایی هستند که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات باشند و حاوی چربی کمی باشد. مانند کلوچه ، نان ، چوب شور ، مغز ها مانند فندق و ماست کم چرب.
  • از مصرف غذا های تند و فلفلی ، روغنی و اسیدی ( مانند پرتقال ) پرهیز کنید.
  • از نوشیدنی های سرد و صاف شده استفاده نکنید. نوشیدنی هایی مثل نوشیدنی های سبک و چای زنجبیل مفید است. همچنین همراه وعده های غذایی مایعات مصرف نکنید و مایعات دریافتی را بین وعده های گوارشی مصرف کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا مسواک بزنید.
  • از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا بپرهیزید.
  • قرص های خود مانند مولتی ویتامین را صبح ها مصرف نکنید و بهتر است هنگام خواب یا میان وعده های غذایی مصرف کنید.
  • از چیز هایی که باعث تحریک دستگاه گوارش و استفراغ می شود پرهیز کنید. مثلا فضا هایی که پر از بو های محرک هستند ، مکان های گرم ، صدا های بلند ، ورزش یا کار زیاد که باعث خستگی میشود ، غذا های خیلی شیرین یا تند و غیره.
  • ترجیحاً خودتان آشپزی نکنید و از کسی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.
  • وعده های غذایی خود را کم حجم و با تعداد بیشتر مصرف کنید.
  • گاهی موارد طب سوزنی و استفاده از مچ بند هایی که باعث فشار به مچ می شوند و به این منظور طراحی شده اند می تواند به بهبود علائمتان کمک کند.

درمان استفراغ شدید بارداری به چه صورت است ؟

درمان بسته به شدت علائم و کم آبی بدن دارد. اگر دچار کم آبی شده باشید و این علائم و آزمایش های شما مشخص باشد بهتر است در بیمارستان بستری شوید.

در بیمارستان ابتدا کم آبی بدن شما بوسیله سرم باید میزان شود و همچنین دارو های ضد تهوع به شما تجویز می شود.

گاهی بر اثر استفراغ های مکرر ، مری شما آسیب دیده و دچار استفراغ خونی می شوید که در این گونه موارد نیز بستری و ارزیابی از این لحاظ لازم به نظر می رسد.

گاهی علی رغم درمان های صورت گرفته باز هم تهوع و استفراغ کنترل نمی شود ، لذا در این موارد لوله معده گذاشته شده و تغذیه از این طریق انجام می شود.

در موارد شدید و همراه با استفراغ خونی برای بررسی دستگاه گوارش و معده گاهی انجام آندوسکوپی لازم به نظر می رسد.

استفراغ شدید بارداری

آیا می توان از استفراغ شدید در بارداری جلوگیری کرد ؟

مصرف بعضی ویتامین ها قبل و در طول بارداری می تواند تا حدی از دچار شدن به این مشکل پیشگیری کند که از جمله این ویتامین ها می توان به اسید فولیک حداقل به دوز 400 میکروگرم اشاره کرد.

آیا جنین هم از این مشکل تحت تاثیر قرار می گیرد ؟

جنین مادران مبتلا به این مشکل ممکن است فقط کم وزن تر از سایرین باشد ولی ناهنجاری که بتوان به این مشکل نسبت داد وجود ندارد. همچنین دارو هایی که برای برطرف شدن این مشکل داده می شود برای جنین دارای عارضه نمی باشند و جنین را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

به طور کلی در چه مواردی نیاز به بستری دارد ؟

• وجود نشانه های کم آبی بدن ( قبلا اشاره شد )
  • استفراغ های مکرر که باعث استفراغ خونی می شود.
  • درد ریتمیک شکم و لگن که شک به سقط بر اثر کم آبی می شود.
  • عدم توانایی خوردن هیچ چیز به مدت 12 ساعت
  • کاهش وزن در حد دو کیلوگرم
  • وجود تب یا اسهال همراه با تهوع و استفراغ
  • وجود علائم عصبی چون اختلالات تعادل یا کاهش سطح هوشیاری و گیجی

استفراغ شدید بارداری

علت استفراغ شدید بارداری چیست ؟

عوامل متعددی چون افزایش هورمون های بارداری ، کاهش تحرک لوله گوارش ، مسائل ارثی ، عوامل روحی و روانی می تواند عاملی بر این مشکل باشد، لذا این علامت در موارد ذیل بیشتر دیده می شود.

1. سابقه این مشکل در بارداری های قبلی
  2. سابقه بیماری حرکت ( افرادی که در اتومبیل دچار تهوع و استفراغ می شوند را مبتلایان به بیماری حرکت می گویند. )
  3. سابقه فامیلی
  4. سابقه مشکلات گوارشی
  5. حاملگی چند قلویی
  6. حاملگی مولار یا بچه خوره

کی تهوع و استفراغ من خوب می شود؟

تهوع و استفراغ بارداری معمولا از هفته پنجم یا ششم بارداری شروع شده و تا هفته 16 تا 18 رو به بدتر شدن می رود و بعد از آن رو به بهبودی می رود و در 15 تا 20 درصد بارداران تا سه ماه سوم می تواند ادامه داشته باشد و در 5 درصد حتی تا زمان زایمان طول می کشد. البته وجود تهوع و استفراغ مختصر نشانه خوبی است و در این افراد معمولا سقط و مرگ جنین کمتر دیده می شود.

دوازده − 12 =

Call Now Buttonتماس با دکتر